tisdag 7 oktober 2014

Höstvindarna viner utanför mitt fönster, det är mörkt och det regnar. Passar väl bra med lite bilder från en solig septemberdag i Paris?!
Att åka metro i Paris går snabbt och smidigt.
Men det kan vara lite förvirrande att veta åt vilket håll man ska gå när man kommer upp från underjorden... Jag tog metron för att promenera i Jardins du Luxembourg tidigt en morgon, men gick först åt fel håll. 
Nåja, det gjorde inget, det var lugna och vackra kvarter att promenera i. 
Som överallt i Paris fanns det ett café i nästan varje gathörn...
Till slut kom jag fram till parken i alla fall. 
Den ligger mellan Quartier Latin och Montparnasse och är stor och vacker, lummig och härlig! 

 Det var lördag, och fullt med folk som joggade i parken. 
Trodde först att det var löpartävling, för det var måånga joggare! 
Men alla sprang inte, man kan ju promenera med hunden också...
Den här damen hade faktiskt blå-lila hår, bilden ljuger inte...

Eller bara sitta på en bänk i skuggan av de stora träden och läsa en bok.
Någon var ute och gick med sina hästar...
Gräsmattor och en enorm mängd gröna stolar fanns att sitta på överallt i parken, utöver de vanliga parkbänkarna.
 Här finns både tennis och boulebanor, och boule spelet var i full gång på lördagsförmiddagen. Det verkar roligt! 
Mitt i parken ligger det pampiga Luxembourgpalatset.
Om du klickar på bilderna så kommer du lite närmare!

2 kommentarer:

Miss Marie sa...

Men så mysigt! Paris har en speciell plats i mitt hjärta efter mitt år som au pair där, det är verkligen en underbar plats! Så mycket fint att se och uppleva bakom varje hörn. Nu ska jag scrolla ned till dina tidigare inlägg o se fler Paris-bilder! :)

Della sa...

Härliga bilder från Paris.