lördag 12 september 2015

När vi var i Danmark förra helgen läste jag ut den här boken på båtresan över Kattegatt:
Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona
 av Anneli Jordahl.
En annorlunda titel på en bok som jag tyckte mycket om. Till en början hade jag lite svårt för det korthuggna språk som Jordahl skriver med, men vande mig snart och kom snabbt in i boken och tyckte faktiskt om hennes sätt att skriva. 
Boken utspelar sig 1959 och handlar om den unga Mona som flyttar till storstan (Östersund) för att arbeta som barnflicka. Hon drömmer om att resa, att gå ut och dansa och ha roligt och få nya vänner. Men verkligheten ser annorlunda ut för den unga Mona. Hon trivs inte med att gå hemma med det lilla flickebarnet som mest är sjukt och gnälligt, familjen hon arbetar hos är dessutom inte så snälla mot henne.
 Det här är en välskriven och lite sorgsen bok om en ung flickas möte med vuxenlivet och verkligheten. Boken utspelar sig för mer än femtio år sen, och den får den mig att inse att det är mycket som ändrats sen dess, men också mycket som är likadant idag...
Jag blir nyfiken på att läsa fler böcker av denna författare.
Rekommenderas!

1 kommentar:

FREEDOMtravel sa...

Tack för boktips! :)
Hälsningar en som slukar böcker, haha